Recent Posts

onsdag 20 mars 2013

Öhh... God Jul?

Nä, nu har jag nästan slagit rekord i försenad julklapp. En vante fick min syster i julklapp, men den andra har hon fått vänta på ända till förra veckan. Två grejer som ändå är bra: 1- Det är fortfarande kallt och snöigt ute. 2- Det har inte hunnit bli påsk.


Jag har velat sticka de här vantarna sedan jag såg dem i Vogue Knitting höstnumret 2008 (ravelrylänk). Jag anade dock att det skulle vara ett tidskrävande projekt så jag avvaktade. Men så tyckte jag att det skulle bli en fin julklapp till systeryster så jag satte igång vid lucia, lite sent kan jag konstatera så här i efterhand. Att jag sedan fick en stickad filt av henne i julklapp fick ju dessa att krympa en aning:)


Jag är inte helt nöjd med hur de blev, lite slätare på framsidan hade ju varit fint. Den randiga insidan blev hur jämn som helst. Jag stickar typ med fair-isleteknik, med en tråd på varje finger, jag tycker insidan blir tätare då än med vanlig tvåfärgsstickning. Eller så har jag inte en aning... Tjocka, täta och varma tror jag de blev trots att de är stickade på 2,5:or.


 Jag skulle gärna ha ett par själv, men det lär knappast inträffa att jag gör dem en gång till. Ska jag sticka mönstrade vantar måste jag nog ha ett annat mönster för variationen.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar