Recent Posts

söndag 2 december 2012

Frukostservisen

Åtminstone om man nöjer sig med en kopp kaffe och ett par ägg... Jag skulle nog behöva en filtallrik också om jag ska bli mätt. Det får kanske bli en idé till vårens kurs.


Kaffekoppen är alltså mitt första drejförsök, och jag känner mig faktiskt nöjd med vad det slutligen blev. Glasyren blev lite rinnig men det stör mig inte. Jag har inspirerats av en mugg jag sett på etsy för länge sedan. Den var så fin och inte så dyr, men frakten till Sverige var dyrare än muggen - så då fick det vara. Det är det tråkigaste med etsy, att så många saker är så dyra att skicka. Smycken, pappers- och textilsaker funkar bra för det mesta dock. Hur som helst, det är därifrån jag fått idén till den lilla ängeln på kanten, fast min egen tolkning. Hjärtat i botten satte jag dit för att bli glad när kaffet är slut. Då kan jag tänka på alla kärleksfulla människor som finns omkring mig.


Äggkopparna var först tänkta att bli små koppar till tekannan, men de blev ju på tok för stora. Äggkoppar har jag inga, hönsfarmare till trots, så då fick det bli såna. De passar till olika storlekar av ägg, här är ett av de största vi brukar få och ett litet dvärgkoschinägg.


Om en eller två dagar är det dags att hämta de två saker jag glaserade allra sist, ska bli spännande att se vad det blev.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar